torstai 21. maaliskuuta 2013

Hämähäkkimiehen paluu ja pari pikku museota

Kolmantena matkapäivänämme menimme musikaaliin, valitsimme Spidermanin, kun sitä on niin hehkutettu erikoisista tehosteista. Ehkä en ole ihan kohderyhmää, vaikka kieltämättä komeasti se hämyri lenteli pitkin katsomoa. Olen kyllä nähnyt Helsingin kaupunginteatterissa Maija Poppasen lentämässä, se oli ihmeellistä! Musiikki oli mielestäni -anteeksi vain U2:sen pojat - tylsää. En jäänyt hehkuttelemaan, mutta olihan se hyvä nähdä.

Tänään olimme päättäneet mennä museokierrokselle ja tutustumaan Central Parkiin. Sääkin suosi: aamusta asti oli aurinkoista, kylmä tuuli tosin puhalsi. Köröttelimme A-junalla pohjoiseen, ja ensimmäistä kertaa matkallamme vaunuun sattui niin kovin pahalle tuoksahtava laitapuolen kulkija, että oli pakko vaihtaa istumapaikkaa. Siinä sisäänpäin hengittäessä ajoimme ohi asemamme. Niin. A-junahan on se, joka ei ihan joka maitolaiturilla toppaa, seuraava pysäkki olikin sitten jo Harlemin puolella. Eipä siinä mitään, samalta laiturilta toiseen suuntaan taas kadulta 125 kadulle 59 Columbus Circelille.

Puistossa kävimme katsomassa Strawberry Fieldsin ja John Lennonin muistomerkin. Ja otettiin kuvia Yoko Onon Dakota-Building taustalla. Tosin, kävi ilmi, että talo oli aivan väärä. Eikun uudet kuvat sitten vaan.

Luonnonhistoriallinen museo oli ensimmäinen retkikohteemme. Ihmeteltiin dinosauruksen luita ja muita esihistorillisia luurankoja sekä malleja. Täytetyt eläimet tuntuivat vähän pölyttyneiltä, onneksi siellä ei ollut sentään täytettyjä ihmisiä, kun esiteltiin eri kansojen tapoja ja tavaroita.

Kyllä ei olisi kovin kiva, jos tuommoinen T-rex tulisi pimeällä vastaan, tai auringonpaisteessakaan

Luonnonhistorian museosta ponkaisimme puiston poikki kohti Metropolitan Museum of Artia. Oli pieni aavistus, että se saattaa olla aika iso paikka. (Tässä vaiheessa päivää oli jo kova nälkä, hodarit ostettiin, oikein jumbo-mallia. Ja juotiin kahvit museon kuppilassa, matkan tähän mennessä suhteessa kallein kattaus: kahvit ja baakelsit ja yksi olut 25$!)

Taidemuseo on siis aivan järjettömän valtavan laaja. Olimme päättäneet tutustua amerikkalaiseen taiteen maalausosastoon sekä yhteen erikoisnäyttelyyn. Amerikkalaisen taiteen osasto löytyi hyvin, mutta impressionistiseen näyttelyyn emme koskaan löytäneet perille. Loppui usko ja voimat. Niin, olisihan sitä voinut kysyä... Näköjään opasteita ei ole turhaan laitettu, joka puolella on kyllä vartijoita, jotka tarjoavat kysymättäkin apua. Mutta kun sitä on tottunut ihan itse selviämään kartan avulla! Matkalla erikoisnäyttelyyn löysimme musiikki-instrumenttien osaston, joka ei olisi hakemalla varmaan sekään löytynyt, joten lopputulos ihan hyvä!

Rakkausviulu, jolla on vähän enemmän "love handlejä" kuin normiviululla.

Parit Stradivariukset.

Söpöjä taskuviuluja!

Aika pompöösi cembalo.

Näimme tosiaan sitä amerikkalaista taidetta, ja itse asiassa impressionistejakin, oli Monettia ja Manettia, van Goghia ja Picassoa, kaikenlaista. Hienoja maalauksia yllin kyllin, ähkyyn saakka. Whistlerin Mother- maalaus, joka esiintyy Mr Bean -elokuvassa, on kyseisen museon kokoelmissa. Mutta ei nyt näytillä, korjailevat kai Mr Beanin tuhoja. Muuta Whistleriä oli esillä.

Tässä kuitenkin taidetta Euroopasta, joku van Gogh. Oli kyllä livenä upeita!

Museosta tultuamme hyppäsimme downtownin suuntaan 5. Avenueta menevään bussiin. Saimme lepuuttaa väsyneitä kinttujamme. Kun maisemat alkoivat näyttää tutuilta, hyppäsimme pois ja päätimme mennä hakemaan huomiselle vielä teatterilippuja ja syömään teatterialueelle. Matkalla nämme Chrysler Buildingin ja kirjaston, joka hätinä vetää vertoja Turun uudelle kirjastolle. Chryslerin talo on mielestäni kaunein pilvenpiirtäjä!

Tuli vähän epätarkka kuva, mutta on ihan ite otettu!

Tämmöinen kirijasto näillä on täällä, leijonat vahtii, ettei varasteta niitä kirjoja!

Ostimme piletit näytelmään, jossa on Tom Hanks pääosassa sekä myös Broadway debyyytillään. Lucky Guy on show'n nimi, ja se on nyt ennakkonäytöksissä. Minä, joka en juurikaan tunne enkä tiedä elokuvatähtiä, sentään Tompan tiiän. Käydäänpä katsomassa, osaako se näytellä teatteria.

Syömään menimme kantapaikkaan Heartland Breweryyn 43. kadulle. Otimme turvallisesti per-theater menuun, ihan ok sapuskat. Söimme pihvit, kun kerran pihvimaassa ollaan. Clam Chowder oli hyvää alkuruokana ja jälkiruokana  maistui Lime Pie sekä juustokakku. Kolmen ruokalajin jälkeen olimme että aamen ja tattis. Kotia kohti A-junalla.

Pihvit herkkusienikastikkeella ja pottumuusilla. Ei ehkä maailman hienovivahteisinta makuelämystä tarjonnut, mutta tuli maha täyteen.

Rakkaille lukijoillemme tiedoksi, että nyt kun tätä julkaisen, on jo torstaiaamu, pihvit ja kaakut vei unten maille, ennen kuin jaksoin värkätä kuvat paikoilleen kännykästä.